zaterdag 1 september 2007

Oma wegbrengen

Oma is een weekje naar Terschelling geweest en Tender mocht haar natuurlijk wegbrengen en ophalen. Nou is Tender stapel op oma. Alleen bij het woord al zie je haar lachen. En ze vond het dan ook schitterend dat ze meemocht. Alleen toen we in Harlingen waren, bleken de boten, harde stoomtonen te laten horen. En dit was echt heel erg eng. Tender is bang voor harde of vreemde geluiden. Dus de lol was er helaas gauw af voor haar. Ze vertoonde al snel een vluchtgedrag. Jammer voor haar en natuurlijk ook een beetje voor oma.
Van de week hadden we visite en kreeg Tender gezelschap van bouvier Lobke. Lobke is al wat ouder en het spelen hoeft voor haar niet meer zo, maar toen we bij het water waren, waren de beide dames lekker fanatiek. Heerlijk zwemmen en al die mooie stokken binnenhalen. Wat ik heel lief vond was dat Tender na afloop in de tuin heel voorzichtig toenadering zocht bij Lobke. Ze wilde eigenlijk het liefst tegen haar aan kruipen, zo liefkozend! Echt heel vertederend gezicht.
Tender is een enorme ballen gek. Ze haalt alle ballen die we met de werpstok gooien keurig op. En de bal houdt ze dan ook nog keurig in haar bek vast, tot dat ik het commando los geef.

Tender had van week weer last van haar voorpoot. Ik heb alle gewrichten gebogen en haar teentjes bekeken, maar kon niets alarmerends vinden. Totdat ik bij haar oksel kwam. Het leek wel of er een dikke klit zat. Toen ik hem er voorzichtig uit wilde halen, merkte ik dat hij zo vast zat, dat ik hem er maar uit geknipt heb. Toen ik het klitje weg trok, zag ik dat er een hele pluk etter aan zat. Er bleek een wondje in haar oksel te zitten, met een soort putje in het midden, gevuld met etter. We hebben deze wondjes al eens vaker bij haar aangetroffen, alleen niet op zo'n rot plek. Tender heeft ook vurige plekken op haar buik en borst. Bij navraag in de buurt, blijkt dat er een heleboel honden last hebben van deze zelfde aandoening. Sommigen ook met etter gepaard. Tender zit/drinkt heel veel in/uit de sloot bij ons in de buurt. En de andere honden uit de buurt doen dat ook. De sloot oogt heel gezond. Er zit veel vis in. En ook de hoeveelheid aan vogels hier is groot. Zelfs de smienten komen hier met de winterdag overwinteren. Het gaat om een brede sloot met een flinke plas er aan vast. Dus je verwacht zoiets niet. We hebben Tender nu een paar dagen aan de riem, langs de sloot, of kiezen een andere ( helaas minder mooie ) route. Het zere plekje in de oksel is in middels aan het genezen. En ook het lopen gaat vanaf vandaag gelukkig weer beter.

Geen opmerkingen: